
Hur jobbar Matteusskolan med skolmedling?
Carina Haglund
- Kurator på Matteusskolan -
Matteusskolan har arbetat med skolmedling sedan 2009 så metoden var redan implementerad när Carina Haglund började arbeta på skolan år 2016.
Utgångspunkten i arbetet med skolmedling har varit att konflikter är alla vuxnas ansvar och alla ska kunna medla. När det händer en konflikt så ska alla veta att hur de ska göra.
Vilka resultat har ni fått av medling på skolan?
Carinas upplevelse är att konflikterna alltid löser sig och att medling har fungerat bra på skolan. De bästa med medlingen är att personalen blir trygg i hanteringen av konflikter. Det är väldigt enkelt och det gröna kortet (samtalsguiden för mini-medling) inger trygghet. Carina upplever dessutom att fler och fler elever vet vad medling är vilket är positivt.
Hur har ni organiserat arbetet med medling på skolan?
Carina är tillsammans med några kollegor ”utbildade utbildare” inom skolmedling. De har nu haft tre egna utbildningar för ny personal. Rutinen är att genomföra en skolmedlingsutbildning vid varje läsårs uppstart med nytillkommen personal. Carina säger att medlingen finns i ryggmärgen på skolans personal – det är så här vi gör!
När en vuxen uppmärksammar en konflikt så erbjuds en mini-medling, därefter kan en uppföljning ske. Har konflikten växt så går ärendet vidare till Trygghetsgruppen som initierar en stor medling. Är det en mer allvarlig konflikt redan från start så kopplas Trygghetsgruppen in direkt.
Vanliga konflikter som medlas skiljer sig mellan de olika åldersgrupperna på skolan. På lågstadiet kan det handla om att någon tränger sig i kön eller att en elev inte får vara med och leka på rasten. På mellanstadiet handlar det mer om relationer och sociala media, vem som får vara med och inte. På högstadiet är det lite allvarligare konflikter och ibland kan det gränsa till kränkningar.
Vad vinner eleverna på skolmedling?
Det mest positiva är att eleverna pratar direkt med varandra. Medlaren bara adresserar frågor, d.v.s. får eleverna att tala till varandra och inte till medlarna, det är en jättebra grej. Carina upplever att situationen många gånger vänder direkt. Det är också bra att eleverna får ta ansvar att själva komma på en lösning. Det är inte en vuxen som bestämmer. Överenskommelserna blir lättare att följa för eleverna då och de flesta överenskommelserna följs faktiskt!
Carina Haglunds tre bästa tips till andra skolor
Medling är ett bra verktyg för konflikthantering och 99% av medlingarna blir bra! Du som personal har även något att stödja dig mot vilket inger en trygghet.
Ta elevernas konflikter på allvar, det är lätt att bli en konflikttjuv.
Är konflikten viktig för eleven så är den viktig för dig!Var tydlig med hur skolan arbetar med konflikter och berätta om ert arbete på föräldramöten. Det är en bra grund för ett gott samarbete med vårdnadshavarna.