Kommunikation & samverkan med vårdnadshavare

Välkommen till din guide för ett gott samarbete med vårdnadshavare!

Här hittar du verktyg, strategier och tips för att navigera genom känsliga situationer, stärka relationer och främja elevernas välmående och resultat.

Vad säger Skolverket om samverkan mellan skola och vårdnadshavare?

Skolverket konstaterar att förtroendefulla relationer och en väl fungerande samverkan mellan skola och vårdnadshavare ökar elevens utvecklingsmöjligheter. Utifrån detta har Skolverket under rubriken Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare (Se här!) tagit fram stödmaterial som skolor kan använda för att identifiera skolans styrkor och utvecklingsområden när det kommer till samverkan mellan hem och skola. Materialet är självinstruerande och kan användas på APT, studiedagar eller i andra forum där skolutveckling bedrivs. Medlingscentrum har, med avstamp i Skolverkets material och forskning utvecklat kompletterande material med träning inom kontaktskapande kommunikation och coachande samtal vilket kan bidra till att stärka relationer och underlätta samverkan mellan skola och vårdnadshavare.

Hur kan skolpersonal på bästa sätt kommunicera med vårdnadshavare?

Förebyggande information
Som i så många andra fall är det förebyggande arbetet nyckeln till framgång. För att skapa en positiv och trygg lärmiljö är det därför avgörande att skolpersonal tidigt bygger förtroendefulla relationer genom föräldrakontakt med vårdnadshavare. Vi vill vara proaktiva och tidigt informera vårdnadshavare om hur skolan arbetar med att främja elevens prestation, mående och beteende, både i klassrummet och under raster. Informera vårdnadshavarna i ett tidigt skede om hur skolan jobbar med konflikter, helst innan eleven har hamnat i några konflikter alls. Gemensamt för alla skolor brukar vara att de strävar efter att skapa dialog genom samtal mellan elever för att öka barnens förståelse för andras perspektiv och behov. Vissa föräldrar kan dock vara tveksamma till att deras barn deltar i samtal med personer de har konflikter med, därför är det viktigt att förklara syftet med medlingen: att barnen ska lära sig samarbete, hantera konflikter och ta ansvar för sina handlingar. Detta ligger ju även i föräldrars intresse. Informera också om att skolan inte medlar vid enkelriktade kränkningar.

Hantera extra krävande vårdnadshavare
Ibland kan vissa vårdnadshavare ställa höga krav eller känna extra stor oro för sitt barn. Det är viktigt att tidigt ta kontakt med dessa vårdnadshavare, lyssna noggrant och visa att skolan tar deras barns välmående på allvar. Genom att visa empati och förståelse bygger skolan förtroende och stärker samarbetet med vårdnadshavarna.

Hur ska du kommunicera i samtal och text?
Genom att lyssna aktivt och visa empati för föräldrars oro kan skolpersonalen öka deras förtroende för skolan. Genom att öppna upp för dialog och erbjuda möjligheter för föräldrar att dela sina tankar och frågor bygger ni en starkare gemenskap med dem. Samtidigt är det viktigt att tydligt förklara skolans förväntningar, regler och ramar för elevens beteende och prestation. Det kan vara klokt att avsätta tid varje vecka där du fokuserat kan arbeta med kommunikationen med vårdnadshavare, svara på mail och ta samtal. Informera vårdnadshavare om hur ni på skolan arbetar för delaktighet och samverkan.

Tre tips för bättre relationer med vårdnadshavare:

  1. Var proaktiv: Bjud in till ett "lära-känna-samtal" eller ring för att presentera dig som mentor för nya elever. Fortsätt att hålla kontakt, särskilt med de vårdnadshavare som du känner dig osäker inför, och ta chansen att prata med dem på föräldramöten.

  2. Undvik att generalisera: Ord som "aldrig" och "alltid" kan få vårdnadshavare, och elever, att känna sig kritiserade och gå i försvar. Om vi tänker efter inser vi att det sällan är så att en elev alltid eller aldrig gör på ett visst sätt, utan snarare ofta eller ibland. Använd konkreta exempel och undvik svepande påståenden.

  3. Skapa samsyn på skolan: Se över hur skolan kan involvera vårdnadshavare, och reflektera över de förväntningar eller eventuella fördomar du själv kan ha i mötet med olika familjer. Arbeta aktivt för att utmana rådande normer och skapa en inkluderande dialog.

Värdet av samarbete med vårdnadshavare

En god samverkan och föräldrakontakt mellan skola och vårdnadshavare ökar elevens utvecklingsmöjligheter och förenklar skolpersonalens arbete, det visar både forskning och erfarenhet. Det kan dock vara utmanande att hitta samverkansformer som inkluderar alla, och skolpersonal upplever ofta att det är både svårt och tidskrävande att upprätthålla en god relation med vårdnadshavare. Hinder som språkförbistringar, olika förväntningar och fördomar, kulturkrockar, tidsbrist och en ojämn maktsituation är vanligt förekommande förklaringar. Det finns dock mycket som man kan göra för att skapa bättre förutsättningar för samarbete och samverkan!

Video: Skapa en allians med vårdnadshavaren, för elevens skull

I videon får du konkreta tips på hur du som skolpersonal stärker relationen till vårdnadshavare. Bland annat:

  • Sök samverkan, inte polarisering!

  • Tydliggör ansvar

  • Var alltid trevlig och respektfull

En god kontakt med vårdnadshavare bygger på en bra attityd, trevligt bemötande och tydlig kommunikation.

Mötets genomförande

  1. Inledning: Presentera alla och deras roll på mötet. Var positiv och tacka för att de kommit för att reda ut situationen på bästa möjliga sätt. Du kan be alla att vara här i en välvillig anda och bidra till ett bra möte. Några enkla spelregler kan vara användbara. Till exempel påtala att det är viktigt att vi lyssnar på varandra och låter varandra tala till punkt.

  2. Dokumentera det som sägs under mötet.

  3. Förhåll dig så opartisk som möjligt. Försök att inte värdera och bedöma elevens och vårdnadshavares beteende. Lyssna istället aktivt medan de berättar sin syn på saken och redogör sedan neutralt och objektivt för din/skolans syn på saken. Ibland går det inte att enas om en gemensam bild av situationen. Undvik då att gå in i argumentation om sakfrågor. Konstatera att ni ser olika på situationen uppmuntra till att se framåt istället.

  4. Försök komma till en konkret överenskommelse om hur situationen ska hanteras i framtiden. Punkter som kan behöva diskuteras och beslutas om kan vara:
    - Ansvar och roller. Vad ska skolan göra, vad ska eleven göra och vad ska vårdnadshavaren göra.
    - Uppföljning och kommunikation. Hur och när ska uppföljning ske? Hur och till vem ska information förmedlas?

  5. Sammanfatta kort det som sagts under mötet och skriv tydligt ner vilka överenskommelser som fattats. Avsluta med en positiv ton och tacka deltagarna för att de varit på mötet.

  6. Skicka i efterhand ut ett renskrivet dokument med överenskommelserna till alla medverkande på mötet.

  • Planering är A och O. Gör en agenda med tydliga mötespunkter. Skicka gärna agendan till till deltagarna i förväg.

  • Planera noga i vilket rum ni ska vara och möblera i förväg så rummet står färdigt. (Alternativt förbered länk till online-möte). Försök att skapa en vänlig och kontaktskapande sittning. Välj ett neutralt rum och överväg att sitta vid ett runt bord istället för att du sitter bakom en kateder/skrivbord och de sitter på andra sidan bordet.

  • Beakta att föräldrar kan vilja spela in samtalet. Förbered dig på hur du ska hantera ett sådant önskemål. Det finns mycket information på nätet om temat.

Föräldrakontakt - Så planerar och genomför du ett svårt möte med vårdnadshavare

Det finns tyvärr alltför många berättelser om möten med föräldrar som har urartat. Detta går ofta att undvika med god planering och genom att undvika vissa fallgropar.Ta del av Medlingscentrums tips för lyckade möten med föräldrar så vet du vad du kan göra för att bidra till en god samverkan!


Vill du veta mer om Medlingscentrums utbildning
“Stärkt samarbete och kontakt mellan skola och vårdnadshavare?”

Utbildningen vänder sig till all skolpersonal som arbetar med elever. Den har inga förkunskapskrav och målet är att ge deltagarna verktyg för att stärka samarbetet och föräldrakontakten med vårdnadshavare samt ökad kunskap kring kontaktskapande kommunikation som är användbar både i mötet med elever, vårdnadshavare och kollegor.

Anna-Maria Borgshed, rektor på Lindeskolan berättar om utbildningen i Kontaktskapande Kommunikation.

Förbättra skolmiljön genom tillitsfulla relationer med vårdnadshavare

Under hösten 2023 och våren 2024 bjöds all skolpersonal i Lindesbergs kommunen, från förskoleklass till gymnasiet, in till en interaktiv föreläsning på temat Kontaktskapande kommunikation med Medlingscentrum.

”Med den här insatsen ville vi göra alla tryggare i kontakten med vårdnadshavare, men också när man ska ta svåra samtal med elever. Här fick vi verkligen med oss konkreta verktyg genom det coachande förhållningssättet och även en uppmärksamhet på vilka ord vi använder i mötet med elever och vårdnadshavare” säger rektor Anna-Maria Borgshed.