
Hur jobbar Söderholmsskolan med skolmedling?
Cecilia Skoog
- Rektor på Söderholmsskolan -
Söderholmsskolan är en F-6 skola i det utsatta området Vårberg i sydvästra Stockholm och Cecilia Skoog är rektor på skolan. Skolan har arbetat med skolmedling sedan 2017.
När Cecilia började arbeta på skolan hade de många olika metoder. Hon upplevde att hanteringen av elevernas konflikter var personberoende då det inte fanns något gemensamt förhållningssätt. Cecilia ville att eleverna skulle möta samma sak oberoende av vem i personalen som hanterade konflikten.
Vilka resultat har ni fått av medling på skolan?
Cecilia berättar att hon upplever att medlingarna har gett goda resultat. Eleverna får själva fundera över hur de ska bete sig nästa gång de ses samtidigt som de får möjligheten att lära sig sätta ord på sina känslor vilket är väldigt viktigt för framtiden.
Hela medlings-modellen är bra då det bygger på ett samtal mellan barnen och att det även är kul då föräldrar tycker metoden är bra, säger Cecilia.
Framförallt gillar hon att det är en framåtriktning i medlingssamtalen och att det är ett människovänligt arbetssätt. Eleverna får både lära sig att lyssna och att prata, och bygga en egen konflikthanteringskompetens.
Hur har ni organiserat arbetet med medling på skolan?
År 2017 utbildades hela skolans personal. Det var en rolig utbildning! Tanken var att ge hela personalen ett gemensamt förhållningssätt där eleverna står i centrum. En god elevsyn behöver alla som arbetar på skolan ha, men det praktiska arbetet med medling sköts av den pedagogiska personalen. Det främsta resultatet av arbetet är det gemensamma förhållningssättet, det är det absolut viktigaste.
Cecilia ger några exempel på konflikter där medling kan vara ett sätt att komma vidare: bråk i samband med King-spel på rasten, någon som sagt fula ord till en annan elev på skolan, missförstånd på sociala media och slagsmål på skolgården.
Vad vinner eleverna på skolmedling?
Cecilia berättar att eleverna tycker om att medla då de blir lyssnade på och det har varit väldigt positivt att ha en modell att presentera för föräldrar kring hur skolan arbetar med konflikter som uppstår. I början av samtalet kan barnen vara lite tjuriga men de får lära sig att vänta på sin tur i samtalet, dela med sig av sina känslor och komma fram till en överenskommelse som blir bra för båda två. Detta bygger konfliktkompetens.
Det är en toppenmetod! sammanfattar Cecilia.
Cecilia Skoogs tre bästa tips till andra skolor
Satsa på en gemensam metod för alla på skolan.
Förankra arbetet hos både eleverna och föräldrarna. Det skapar trygghet!
Håll i arbetssättet över tid – skapa ett system.