Förbättra skolmiljön genom tillitsfulla relationer med vårdnadshavare

Reflektioner från Lindesbergs kommun

En god samverkan mellan skola och vårdnadshavare ökar elevens utvecklingsmöjligheter och förenklar skolpersonalens arbete, det visar både forskning och erfarenhet. Det kan dock vara utmanande att hitta samverkansformer som inkluderar alla och skolpersonal kan uppleva att det är både svårt och tidskrävande att upprätthålla en god relation med vårdnadshavare. Hinder som språkförbistringar, olika förväntningar och fördomar, kulturkrockar, tid och en ojämn maktsituation är vanligt förekommande förklaringar[1]. Det finns dock mycket som man kan göra för att skapa bättre förutsättningar för samarbete och samverkan!

Under hösten 2023 och våren 2024 bjöds all skolpersonal i Lindesbergs kommunen, från förskoleklass till gymnasiet, in till en interaktiv föreläsning på temat Kontaktskapande kommunikation med Annika Thomsson från Medlingscentrum. Med avstamp i forskning delade hon med sig av sina erfarenheter och verktyg som tidigare gymnasielärare och numera specialiserad utbildare inom kommunikation och konflikthantering.

Rektorns utmaningar

Anna-Maria Borgshed är rektor vid Lindeskolan i Lindesbergs kommun. Hon står inför en av de utmaningar som skolledare runt om i landet kämpar med varje dag: att etablera och upprätthålla en öppen och tillitsfull kommunikation med elevernas vårdnadshavare. Skolverket konstaterar att många lärare känner tveksamhet inför mötet med vårdnadshavare[2] och Anna-Maria känner igen sig i den beskrivningen: "Vi ser att lärare ibland väntar för länge med att ta kontakt med vårdnadshavare då det finns en osäkerhet i hur de kommer reagera och hur man ska bemöta arga eller oroliga vårdnadshavare.”

Att skapa gemensamma och uttalade förhållningssätt som hjälper lärare att möta föräldrar på ett samstämmigt sätt är en framgångsfaktor enligt Skolverket och det arbetet har man nu påbörjat på Lindeskolan. Under läsåret 2023/24 är mentorskapet i fokus och föreläsningen var en del i detta arbete. Anledningen är att man i likhet med många andra ser att mentorskapet kräver mer än det gjort tidigare. ”Med den här insatsen ville vi göra alla tryggare i kontakten med vårdnadshavare, men också när man ska ta svåra samtal med elever. Här fick vi verkligen med oss konkreta verktyg genom det coachande förhållningssättet och även en uppmärksamhet på vilka ord vi använder i mötet med elever och vårdnadshavare” säger Anna-Maria. De har även påbörjat arbetet med ett årshjul för mentorstiden. Några av förstelärarna har tagit fram ett förslag för vilka områden som ska behandlas i de olika årskurserna. ”Nu har de en gemensam struktur att luta sig mot och ta stöd i” konstaterar Anna-Maria.

Anna-Maria Borgshed
Rektor - Lindeskolan

Vi ser att lärare ibland väntar för länge med att ta kontakt med vårdnadshavare då det finns en osäkerhet i hur de kommer reagera och hur man ska bemöta arga eller oroliga vårdnadshavare.

Verktyg för tryggare möten

Under föreläsningen fick deltagarna också möjlighet att reflektera över sina egna utmaningar och hur de kunde överkomma dem. Anna-Maria summerar upplevelsen: "Vi lämnade föreläsningen inspirerade och påfyllda med konkreta tips. Annikas bakgrund som lärare bidrog till att personalen kände förtroende för henne och för det innehåll hon förmedlade. Det är avgörande att hitta rätt person för sådana här insatser, och det kände vi verkligen att vi gjorde."

Genom att investera i kommunikationsfärdigheter och relationsskapande verktyg kan personalen på skolor som Lindeskolan skapa en starkare och mer inkluderande föräldrakultur där elever, föräldrar och skolpersonal arbetar tillsammans för att främja lärande och utveckling. ”Med hjälp av de verktyg och strategier som Annika delade med sig av känner vi oss tryggare i våra möten och kan navigera genom svåra samtal med större samstämmighet och självförtroende." avslutar Anna-Maria.


Annikas tre tips för bättre relationer med vårdnadshavare:

1. Var proaktiv och bjud in till ett ”lära-känna-samtal” eller ring och presentera dig om du som mentor får en ny elev. Upprätthåll kontakt med de vårdnadshavare du känner dig osäker inför, prata med dem på föräldramöten och arbeta aktivt för att skapa kontakt.

2. Undvik orden aldrig och alltid. Dessa ord får ofta vårdnadshavare att gå i försvar, och när vi tänker efter inser vi att det sällan är så att en elev alltid eller aldrig gör på det sättet, utan snarare ofta eller ibland. Kom med konkreta exempel i stället för svepande generaliseringar.

3. Skapa samsyn på skolan, se över vilka former för delaktighet ni har, utmana rådande normer och reflektera över vilka förväntningar och eventuella fördomar du själv har i mötet med olika vårdnadshavare.


Vill du också förbättra din skolas kommunikation med vårdnadshavare?

Lär dig mer om Medlingscentrums utbildning Stärk samverkan mellan skola och vårdnadshavare.

Temasida om kommunikation med vårdnadshavare

Se även vår tema-sida om kommunikation med föräldrar för mer tips och information om förhållningssätt och information till vårdnadshavare när deras barn har hamnat i konflikter i skolan.

[1] Skolverket (2023) ”Samverkansformer och öppna kommunikationskanaler” https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/utveckla-skolans-samverkan-med--hem-och-vardnadshavare/samverkansformer-och-oppna-kommunikationskanaler#h-Kulturkrockkulturmoteellerinterkulturellpedagogik (2024-07-04)

[2] Skolverket (2023) ”Vårdnadshavare och skolans samverkan – bakgrund och fördjupning” URL som ovan