Skolmedling - en föreläsning

Praktisk konflikthantering i skolans vardag

Föreläsningen på 35 minuter är inspelad av UR på Skolforum 2018 och är en kortversion av den föreläsning som ingår i Medlingscentrums halvdagsutbildning i Mini-medling. Längre ned på sidan finns en sammanfattning av fem viktiga nycklar för god konflikthantering på skolan.

Fem nycklar till en god konflikthantering på skolan


Barn går i mörk trappa

1. Låt eleverna lösa sina konflikter själva

De som har konflikten ska själva få hantera den! Det är så eleverna kan lära sig något av konflikten.

Ändå hamnar man som skolpersonal lätt i rollen som domare eller polis. Önskvärt är att man på skolan har en gemensam uttalad överenskommelse om att i största mån försöka undvika att “stjäla“ konflikterna från eleverna, utan istället på ett opartiskt sätt hjälpa dem att lösa situationen.

Person skriver i bok

2. Välj rätt åtgärder

  • Kan man medla vid mobbing?

  • Hur hanterar vi när elever bryter mot skolans regler?

  • Vad gör vi om en elev är rädd för att gå till skolan?

Vid konflikter behöver flera typer av åtgärder kunna samverka. Det ska finnas konsekvenser för regelbrott, individuellt stöd när det behövs, och medling när det behövs och fungerar. Skolan behöver en samsyn på vilka åtgärder som finns och hur de ska samverka.

Flicka drömmer vid bok

3. Skapa tid för konflikthantering

Skolpersonalens arbetsdag är full av aktiviteter. Hur ska man hinna hantera alla konflikter?

Vårt bästa tips är att rutinmässigt använda konfliktpauser. Det vill säga att den som stoppar en konflikt inte måste lösa den omgående utan pausar den. Sedan planeras en hantering in när tid finns för elever och personal. Här är nära samverkan mellan personal en framgångsfaktor. Med ett gemensamt arbetssätt måste det inte vara den som pausar konflikten som sedan hanterar den.

Ledsen gymnasieelev

4. Medla på rätt sätt

Varför verkar det som att vissa elever aldrig kan hålla sams fast ni haft flera möten med dem?

Medling avslutar ofta konflikter på ett positivt sätt. Men bara för att det har genomförts ett möte mellan eleverna är det inte säkert att man kan kalla det för en medling. En medling ska bygga på ett opartiskt förhållningssätt och följa en tydlig struktur. Överenskommelsen ska så långt som möjligt utformas av eleverna. Det är då man får hållbara överenskommelser.

underkropp på 5 personer

5. Ha ett gemensamt arbetssätt på skolan

Tydliga rutiner och konkreta metoder för konflikthantering ger trygghet för alla på skolan.

Ofta finns inget uttalat gemensamt förhållningssätt för konflikthantering på skolan, utan det är det upp till den enskilde pedagogens erfarenhet och färdighet att hantera konflikter. Det medför att eleverna får olika bemötande beroende på vem som hjälper dem med konflikten. Säkerställ en god konflikthantering genom gemensamma rutiner och verktyg på skolan.