
Hur jobbar Strandskolan med skolmedling?
Monica Nyberg
- Rektor på Strandskolan -
Strandskolan är en F-9 skola i Tyresö och Monica Nyberg är rektor på skolan sedan 2016. Monica började omgående implementera skolmedling som metod för konflikthantering mellan elever. Den främsta anledningen att välja just skolmedling var att hitta ett gemensamt förhållningssätt bland personalen, en gemensam metod att utgå ifrån när konflikter uppstår.
Vidare berättar Monica att hon anser att konflikthantering är en del av arbetet med eleverna på skolan och att Strandskolan behövde en tydlig ritning kring hur de skulle arbeta med frågan. Framförallt då detta också är en del av skolans uppdrag, konflikthantering ingår inte i alla pedagogers utbildningar. Det är något som arbetsplatsen behöver ge skolans personal så den kompetensen uppfylls.
Alla vuxna på skolan behöver ha samma förhållningssätt i mötet med konflikter mellan elever på skolan. De yrkesgrupper som medlar är främst lärare och fritidspersonal. Även Monica, som rektor har medlat i konflikter på skolan vilket hon tycker har varit väldigt givande.
Vilka resultat har ni fått av medling på skolan?
Monica upplever att arbetet med konflikthantering och medling har ökat tryggheten på skolan och att det är värdefullt att personalen vet vad de ska göra när konflikter uppstår.
Hur har ni organiserat arbetet med medling på skolan?
På Strandskolan finns en förstelärare i värdegrundsarbete som arbetar med att inspirera lärare i alla årskurser. De har även utformat ett årshjul kring sitt trygghets- och likabehandlingsarbete på skolan.Trygghetsgruppen består av representanter från varje arbetslag som träffas 1 gång/månad där det förs en dialog kring arbetet gällande konflikter och kränkningar på skolan.
Vad gäller skolmedlingen så finns det en tydlig arbetsgång. Varje konflikt ska i första hand hanteras av den vuxne som identifierar konflikten. På detta sätt löses mindre konflikter löpande i skolans vardag. Är det större konflikter så kopplas ansvarigt arbetslag in för hantering av situationen. Om det har skett en olaglig handling så kan det föranleda en polisanmälan och då kopplas rektor in. Tanken är hela tiden att de olika funktionerna på skolan ska kroka i varandra och det fungerar mycket bra.
Vad vinner eleverna på skolmedling?
Monica berättar att skolmedling ger eleverna en kompetens för livet. Ytterst skapar det både en högre måluppfyllelse och trygghet hos elever och personal. Det som kan utvecklas vidare är en högre involvering av eleverna själva. Monica skulle vilja stärka elevernas konflikhanteringskompetens ytterligare för att ytterligare utveckla deras förmågor till samarbete och samspel.
Monica Nybergs tre bästa tips till andra skolor
Kompetensutveckla all personal på skolan och kom ihåg att även inkludera ny personal.
Skapa en organisation där medling är ett levande verktyg i arbetet med konflikter på skolan.
Håll i och håll ut!