På Bollstanäs skola finns medling alltid nära till hands

Bollstanäs skola har arbetat med skolmedling sedan 2018 och en av utmaningarna har varit att få hela personalen att använda metoden fullt ut. Biträdande rektor, Ellinor Allen, berättar att när konflikter uppstår på skolan så går det snabbt och då är det viktigt att materialet som behövs i samtalen finns lättillgängligt.

Var: Bollstanäs, Upplands Väsby
Årskurser: F-5
Antal elever: Ca 500


Uppdraget: sy konflikthanteringspåsar!

Under våren 2022 fick eleverna i åk 3 och 4 ett spännande uppdrag på textilslöjden: att sy konflikthanteringspåsar. Detta är en del i projektet med att skapa ett konflikthanterings-kit som ska finnas lättillgängligt i alla klassrum och sällskapsytor på skolan. I påsen ligger samtalsguiden för mini-medling tillsammans med känslokort, en anteckningsbok och en penna. Ett syfte med uppdraget, utöver att träna på tekniker i textilslöjd var att eleverna fick träna på samarbete i grupp.

Eleverna fick först se en video där Ellinor på ett inspirerande sätt bad om hjälp med att sy påsarna.

Malin Claesson, slöjdläraren, delade sedan in eleverna i grupper och gav dem ett enkelt mönster för påsen. Eftersom eleverna själva fick bestämma hur påsen skulle designas så fick de träna på att samtala kring olika önskemål, komma överens och att fördela arbetet inom gruppen. Eleverna sydde massor av påsar och ingen är den andra lik. Vissa har fina applikationer, andra har knappar och några har även lite brodyr. Påsarna har sedan fördelats runt om i skolans alla arbetslag och nu hänger det konflikthanteringspåsar i skolans alla klassrum och sällskapsytor.  

Syftet med påsarna

Idén med konflikthanteringspåsarna kom av att Ellinor Allen tillsammans med trygghetsteamet på skolan ville motivera personalen i arbetet med konflikthantering. På detta sätt kan barnen själva ta initiativ till samtal och skolpersonalen har allt material lättillgängligt. Hon vet att det kan vara svårt att bryta invanda sätt för personal som har jobbat i många år men på Bollstanäs skola har de beslutat att konflikter ska hanteras på detta sätt. Ellinor uppskattar särskilt att metoden utgår ifrån att barnen själva får samtala med varandra och lära sig att hantera sina konflikter på ett bra sätt redan tidigt i livet. Det långsiktiga målet är att barnen lär sig att föra enklare samtal själva.

Jag önskar att jag hade fått lära mig detta när jag var liten!” konstaterar Ellinor under samtalet.

Giti Tabatabaj, slöjdresurs. Ellinor Allen, biträdande rektor. Malin Claesson, slöjdlärare.

Om skolmedling

Skolmedling är en metod för konflikthantering som kan användas både vid små och stora konflikter. För att skapa trygghet i samtalen för både elever och skolpersonal så utgår man ifrån en samtalsguide där det finns exempel på hur man kan inleda samtalet och vilka frågor som kan vara bra att ställa. I princip alla konflikter som inte har resulterat i en allvarligare kränkning kan hanteras med hjälp av en tredje part, en medlande vuxen på skolan. Faktum är att kränkningar många gånger har föregåtts av konflikter mellan elever och målet är att hantera konflikten innan den eskalerar och eleverna kränker varandra.