Medlingens resultat i gymnasieskolan
Fredrika Bremergymnasiet i Haninge och Morabergs studiecentrum i Södertälje svarar på följande frågor:
1. Vad fick er att välja skolmedling som verktyg i arbetet med konflikter?
2. Vilken typ av konflikter går till medling på er gymnasieskola?
3. Vilka resultat har ni fått av arbetet med medling?
1. Vad fick er att välja skolmedling som verktyg i arbetet med konflikter?
Malin Birkare, Fredrika Bremergymnasiet:
“Vi var flera som hade positiva erfarenheter av medling sedan tidigare och vi upplevde att vi behövde ett mer strukturerat arbetssätt att hantera konflikter.”
Susanne Jedenborg och Ann-Marie Bäck Bladh, Morabergs Studiecentrum:
“Vi behövde en metod och en struktur kring hur man ska hålla svåra samtal. Att medlingen är objektiv var det som var avgörande för vårt val av metod.”
2. Vilken typ av konflikter går till medling på er gymnasieskola?
Malin Birkare, Fredrika Bremergymnasiet:
“Vi på Fredrika Bremergymnasiet erbjuder medling i olika typer av konflikter. Ibland då det varit slagsmål och elever varit avstängda pga. detta. Ibland tackar dock dessa elever nej till medling. Allt som oftast medlar vi mellan två elever. Ibland har det varit fler inblandade och i vissa fall mellan elev och lärare. Det är ofta elever i samma klass eller samma program och då är det viktigt att de genomför medlingen för att kunna mötas varje dag i skolan. Egentligen kan det vara vilka konflikter som helst, stora som små. Ibland ser vi även konflikter som påbörjas utanför skolan, men som påverkar skolgången.“
Susanne Jedenborg och Ann-Marie Bäck Bladh, Morabergs Studiecentrum
“Konflikter som eleverna inte själva klarar att lösa och där andra elever dras in. Konflikterna kan tex handla om förtal, heder (en flicka tycker att en annan flicka inte ska vara med andra pojkar). Bilder som spritts på nätet. Folk från olika länder som tittar på varandra för länge och där man får för sig att det är för att man ogillar en annan grupp. Språkförbistringar är ofta upphov till konflikter som eleverna behöver stöd med att kunna lösa.”
3. Vilka resultat har ni fått av arbetet med medling?
Susanne Jedenborg och Ann-Marie Bäck Bladh på Morabergs Studiecentrum:
“Eleverna känner sig trygga med att de vet hur processen går till. Eleverna informeras om metoden vid läsårsstart eller vid inskrivningssamtal. Personalen känner sig trygga med att supermedlare kan gå in vid behov. Vi utbildar all vår personal, lärare, administrativ personal, vaktmästare, skolledning, i minimedling. Alla vet hur vi gör, hur man förhåller sig och vem man kan vända sig till när konflikter uppstår.”
Malin Birkare, chef för elevhälsan, Fredrika Bremergymnasiet
“Vi upplever att de flesta medlingar blir lyckade. Ibland om det inte blir lyckat kan vi se att vi t.ex. inte gjort ett tillräckligt bra förmöte.”
Annica Ahlkvist, kurator på Fredrika Bremergymnasiet:
“Jag har haft elever där vi medlat med jämna mellanrum under deras tre år på skolan. Först har det känts hopplöst men sen har jag sett att de tagit till sig tänket i medling och själv kommit och bett om hjälp. Jag har också varit med om att elever som vi haft i medling tagit med sig andra kompisar som hamnat i konflikt till mig eller Marie och sagt att det behöver medling. Det får man väl tolka som att de själva har upplevt det som positivt och att det har varit hjälpsamt för dom.“
Om Fredrika Bremergymnasiet
På Fredrika Bremergymnasiet finns 14 nationella program och många utbildningar. Fredrika Bremergymnasiet är en av landets största gymnasieskolor med en nästan unik bredd av utbildningar och samlad kompetens. Här finns ungefär 2050 elever och 245 anställda. Vårt mål är att skapa utbildning av hög kvalitet riktad till våra elever. Alla elever ska vara delaktiga och stimuleras till att nå allt högre kunskapsnivåer. Våra lärare ska ha höga förväntningar på eleverna, sig själva och på övrig personal på skolan.
Fredrika Bremergymnasiet i Haninge
Om Morabergs Studiecentrum
På Morabergs studiecentrum studerar elever för att få behörighet till yrkesprogram, högskoleförberedande gymnasieprogram, annan utbildning eller för att gå vidare till arbetsmarknaden. På Morabergs studiecentrum arbetar personal med spetskompetens för elever som saknar något eller några ämnen för att vara behöriga till gymnasiet. Undervisningen är individbaserad vilket ger alla elever en egen studie- och utvecklingsplan utifrån just sina förutsättningar och förkunskaper.
Medlingscentrums utbildning för gymnasieskolor
Medlingscentrum har ett specialanpassat upplägg för gymnasieskolor där vi utbildar hela eller delar av personalen.
Utbildningen inkluderar:
Teori om konflikthantering i gymnasieskolan
Medlingens grundpelare och vägledande principer
Lämplighetsbedömning
Hantering av maktobalanser
Medlingsövningar
Medlingscentrums tryckta samtalsguider för medling delas ut och vi går igenom och övar i rollspelsform på medlingsprocessens alla steg.
Kontakta Laila Araya, utbildningsansvarig på 0738 - 434 999 vid intresse.