Trygghet och studiero
Ordningsutredningen – behövs fler regler eller samspelt personal?
Störningsproblematiken för elever i svenska skolor är upp till 50 %. Det finns inga snabba lösningar säger Metta Fjelkner på presskonferensen den 9 september 2014. Att göra en sak löser inte alla frågor kring ordning och reda konstaterar hon. Frågan kvarstår: Vad ska skolorna göra för att skapa ordning och reda i klassrummen? Utredaren lyfter bland annat vikten av samsyn bland personalen i skolorna. Detta är oerhört viktigt för elever förlorar mycket skoltid varje dag. Det är dags att agera!
Regeringens utredning om ordning och reda i skolan fastställer att skollagen behöver förtydligas för att kunna förbjuda störande föremål i klassrummen som t.ex. mobiltelefoner och ordningsomdömen ska kunna införas på högstadiet och i gymnasieskolan som en skriftlig bilaga till terminsbetygen. Detta är de två skarpa ordningsförslagen från utredningen.
Susanna Birgersson skriver i Dagens Nyheters ledare den 20 september 2014 att ordningsregler på ett dokument i skolan gör noll och ingen skillnad om de inte upprätthålls. Det som betyder något är att reglerna är konkreta, att alla känner till dem och att de tillämpas konsekvent. Vi på Medlingscentrum håller med! I skolan är det viktigt att bygga en god skolkultur där det finns en tydlighet gällande vilka rättigheter och skyldigheter du har som elev och personal i skolan. Värdegrundsarbetet är här en viktig del i att skapa goda relationer mellan alla på skolan.
Problemet vi ser ute på skolor är att många skolor famlar i blindo efter Skolverkets utvärdering av förebyggande och åtgärdande insatser mot mobbning i skolan från 2011. Alla förebyggande program fick kritik på olika sätt och skolor tog bort beprövade koncept då varningsklockorna ringde. Skolverket menade att varje skola måste göra en egen bedömning och fundera över vad just sin specifika skola behöver. Vi tänker att varje skola behöver ha sin egna verktygslåda med olika verktyg för olika situationer, stora som små, som kan uppstå. När basen är satt och regelverken tydliga är det viktigt att personalen överlag arbetar med dessa frågor.
Samsyn och likriktade arbetssätt vid större störningsmoment och konfliktsituationer behöver också prioriteras. Vår erfarenhet är att skolpersonal ofta blir lämnade ensamma att hantera de situationer som uppstår efter bästa förmåga. Det finns sällan uttalade arbetssätt för hur du ska hantera en konfliktsituation. För att få trygg personal, trygga elever och trygga föräldrar krävs gemensamma förhållningssätt och strukturerade arbetsverktyg, som Personalledd skolmedling, som hjälper personalen att lägga upp samtalen med eleverna. Det ska inte spela någon roll vem på skolan som går in och hanterar en situation. Alla elever har rätt till samma bemötande! Sedan är det självklart viktigt att balansera konsekvenser, individuellt stöd och relationsinriktade insatser i de situationer som uppstår på skolan.
Vill du fundera över hur du kan stärka arbetet på din skola kontakta: Laila Araya, 0738-434 999 på Medlingscentrum.